Een wisselwerking van zegen uitdelen - Reisverslag uit Kilmarnock, Verenigd Koninkrijk van go-team2014scotland - WaarBenJij.nu Een wisselwerking van zegen uitdelen - Reisverslag uit Kilmarnock, Verenigd Koninkrijk van go-team2014scotland - WaarBenJij.nu

Een wisselwerking van zegen uitdelen

Door: Nathalie

30 Juli 2014 | Verenigd Koninkrijk, Kilmarnock

Hallo allemaal!

Wij zijn hier nu alweer meer dan een week en hebben het erg naar onze zin! Afgelopen vrijdag hebben we weer de 'More than Gold' boekjes (Lukas Evangelie + getuigenissen van sporters) rondgebracht en was het erg warm weer. Wij hebben gemerkt dat mensen de boekjes erg mooi vinden en God echt door ons heen wil werken als wij deze boekjes rondbrengen. In tweetallen deden/ doen we steeds een straat. Op een gegeven moment liepen Lisette en Jovanka terug langs de straat die Marloes en Abigail hadden gedaan en zagen een man in de tuin staan met het boekje in zijn hand en in zijn andere hand een telefoon. De man was aan het bellen en las iets voor uit het boekje, hij las een paar versen over God voor aan degene aan de telefoon. Vervolgens had ons contactpersoon nog een boekje gevraagd om (waarschijnlijk) weg te geven. Dit was voor ons wel een bevestiging dat God écht door ons heen werkt en dat deze boekjes uitdelen daadwerkelijk nut heeft.

Vrijdagmiddag zijn we naar het park gegaan en hebben we gesport met de jongeren die daar waren of naar ons toekwamen, dit is erg leuk en een goede gelegenheid om gesprekken met de jongeren te beginnen. Donderdag was de eerste dag dat we naar het park gingen en hebben Lisette en Jovanka een goed gesprek met twee jongens gehad, eerst over Schotland en daarna over het geloof omdat ze vroegen wat we hier in Schotland precies doen. De jongens waren wel erg benieuwd en wisten niet veel van het christendom, ze vroegen of Jovanka en Lisette er meer over wilden vertellen en zo gaven de jongens Lisette twee minuten om het Evangelie uit te leggen. Ze waren erg verbaasd, ze hoorden het voor het eerst, ze vonden het bijzonder en zeiden: "Dit ga ik aan mijn moeder en mijn vrienden vertellen!" God wil echt door ons heen gesprekken aangaan met de jongeren hier en dat vinden wij erg bijzonder om te ervaren. Vrijdag hebben we drie andere tieners ontmoet, een zus en twee broertjes en zij gingen basketballen met Bas, Gerben en Erik. Alleen het meisje zat aan de zijkant op het bankje te kijken. Ik (Nathalie) ging naast haar zitten en ging met haar praten en heb uiteindelijk gevraagd of ze ook vanavond naar de youth basement kwam, en die avond kwam ze, haar naam is Jamie.

De youth basement is in de kerk waar wij slapen. Op vrijdagavond en zaterdagmiddag komen daar jongeren, christelijke en niet-christelijke om te gamen, spellen te spelen, te poolen of gewoon te praten. Wij mochten vrijdagavond daarbij zijn en hebben het erg gezellig gehad, er waren ongeveer twaalf andere jongeren en onze groep. Het valt ons wel op dat de Schotse jongeren erg open staan voor gesprekken. Jamie was er ook die avond, we hebben Jungle Speed gedaan met een groep van ongeveer zeven mensen en later die avond ben ik samen met haar naar buiten gegaan om gewoon gezellig te praten, ook hadden we het over het geloof en ze stond er erg voor open. Rond 10 uur kwam Erik naar buiten om te vragen of we mee gingen naar de McDonalds, daar hebben we gezellig gezeten met een ijsje en veel gelachen. Jamie en ik hadden onze nummers uitgewisseld om vaker af te spreken voor als wij weer naar het park zouden gaan. Ik heb nog contact met haar via WhatsApp en hoop dat we elkaar nog vaker gaan zien om er misschien een Schotse vriendin aan over te houden :). Wij genieten erg van de contacten die we hebben met de mensen hier.

Zaterdagmiddag zijn we naar Paisley gegaan om daar andere YWAM teams te ontmoeten. Daar was o.a. ook een Nederlands team, daar hebben we mee gepraat en onze ervaringen gedeeld over wat we hier precies doen. We hebben daar met alle teams gegeten en een leuke tijd gehad. Aan het eind heeft Gerben nog een getuigenis gegeven over gesprekken die hij met een jongen en twee vrouwen heeft gehad.

Zondag zijn we naar de kerk toe geweest. Bas heeft daar gesproken en Lisette en ik hebben een korte getuigenis gegeven. Na de kerk hadden er drie mensen voor ons gekookt net als 's avonds, echt heel geweldig om te zien hoe die mensen liefde uitdelen door voor ons te koken. Die middag zijn we naar een kasteel in de buurt geweest en ging een man van de kerk en zijn kleindochter ook mee. Het was mooi om te zien hoe enthousiast de kleindochter over alles was. Het was een leuke dag, alleen was dit de eerste dag dat het wat minder goed weer was en het geregend heeft.

Maandagmiddag hebben we stille tijd gehad met het team en hebben we het anders gedaan dan andere keren. Eerst hebben we twee hoofdstukken uit Handelingen gelezen en vervolgens kreeg iedereen een briefje waar een naam achterop stond. De bedoeling was dat iedereen ging bidden voor degene achterop het briefje, alleen wisten we de naam zelf niet. Ik vond het een mooie ervaring, ik heb aan God gevraagd of hij mijn gedachtes wilde nemen zodat ik me kon focussen op wat Hij tegen me wilde zeggen. Ik schreef dingen op waarvan ik het gevoel had dat God dat tegen me zei voor deze persoon. Later kreeg iedereen zijn eigen briefje en we hebben gemerkt God echt tot iedereen gesproken heeft. We hebben geleerd om naar Zijn stem te luisteren.

Dinsdag gingen we met de trein naar Glasgow, we liepen daar naar een aanbiddingsplaats speciaal voor mensen die met het Evangelie mensen willen bereiken in Glasgow. We hebben daar even gezeten en die middag zijn we naar een kerk gegaan waar mensen uit Australië een kinderclub hadden georganiseerd, daar hebben wij geholpen. We hebben erg genoten van de enthousiasme van de kinderen, het was mooi om te zien hoe er op leuke manieren het Evangelie werd laten zien. Ook een deel van de groep was gaan flyeren om de kinderclub te promoten.

Wij genieten erg van de tijd en de mensen hier. Ook doen we leuke dingen om elkaar beter te leren kennen en krijgen we een steeds hechtere band met elkaar.

God werkt echt door ons heen en wij willen dat laten zien, willen jullie bidden dat wij nog meer contact met de mensen zullen krijgen en God werken mogen laten zien? Willen jullie ook bidden voor de mensen die de boekjes met het Lukas Evangelie hebben ontvangen dat ze geraakt mogen worden?

Wij bedanken jullie allemaal voor jullie steun en gebed,

Veel liefs uit Schotland,

Bryan, Nathalie, Abigail, Erik, Gerben, Marloes, Jovanka, Lisette en Bas.

• 30 Juli 2014 - 16:15

Renate:

Fijn om weer iets te lezen over jullie reis!
    Super gaaf wat jullie doen.
    Gods zegen,

Liefs Renate

• 30 Juli 2014 - 16:58

Anne Van Der Hoeven:

Heel leuk om weer iets te horen, ik kijk nu al uit naar het volgende bericht. Jullie zijn daar geweldig werk aan het doen en ik wens jullie Gods zegen toe!

Anne

• 31 Juli 2014 - 10:07

Anita Wallenburg:

Geweldig om te lezen wat jullie mogen betekenen voor Gods Koninkrijk!
    Ik bid voor jullie, heel veel zegen!
    Anita

• 31 Juli 2014 - 23:13

Henk Wind:

Hé Nathalie,
    Fijn om te lezen (en nu ook te kunnen reageren nu we weer thuis zijn). We denken aan jullie en bidden voor jullie. Dat je gezegend mag worden en tot zegen mag zijn! Dan is het mooi om te horen dat dat inderdaad zo is. Ga zo door!
    Papa